Blog

TPMS Nedir? (Lastik Basınç Göstergesi)

Araçlardaki göstergeler, paneller ve diğer sistemler, güvenli bir sürüş deneyimi sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Bu nedenle, tüm bu sistemlerin ve göstergelerin doğru şekilde ve sorunsuz bir şekilde çalıştığından emin olmak, güvenli bir sürüş için kaçınılmazdır. Günümüzde sürücülerin en sık karşılaştığı gösterge hatalarından biri, lastik basıncıyla ilgilidir.

Lastik basınç sensörleri, lastiklerin ısı ve basınç değerlerini gerçek zamanlı olarak ölçmektedirler. Dolayısıyla lastik basıncı göstergesi yanıyorsa, bu aracınızın bir ya da daha fazla lastiğinde ısı ve basınç değerlerinde farklılık olduğu anlamına gelmektedir. Bu durum lastiklerin sağlam bir şekilde oturmadığını veya lastiklerde bir sorun olduğunu göstermektedir. Bu nedenle lastik basıncı göstergesinin yanmasını görmezden gelmemek ve lastiklerin durumunu kontrol etmek gerekmektedir. Aynı zamanda lastiklerin doğru basınçta olup olmadığını doğrulamak için düzenli olarak yapılmalıdır.

TPMS Nedir?

Lastik basınç göstergesi, aracın direksiyon kısmında bulunan göstergelerden biridir ve lastik basınç sensörünün durumu hakkında bilgi vermektedir. Bu sensör, aracın lastiklerinin iç kısmına takılmakta ve genellikle lastiğin iç taban kısmına veya jant kapağına kelepçelenmektedir. Lastik basınç göstergesi, genellikle pil veya radyo frekansı ile çalışmakta ve bu sistemler aracılığıyla araçla iletişim kurmaktadır. Gösterge, lastiğin anlık basınç ve sıcaklık değerlerini ölçmekte ve sürücüye bu bilgileri sunmaktadır.

Lastik basınç göstergesi araştırması yapanlar, TPMS kavramı ile de karşılaşabilmektedirler. TPMS, lastik basıncı takip sistemi olarak bilinmektedir. Araçlarda bulunması zorunlu olan TPMS Endirekt, ABS ve EPS sistemlerinden aldığı bilgileri değerlendirmektedir. Üstelik lastiklerde meydana gelen tur farklarından kaynaklanan değişiklikleri algılamakta ve bu bilgileri analiz etmektedir. TPMS Direkt ise, lastiğin basıncını anlık olarak ölçmekte ve normalin altında bir basınç algıladığında sürücüyü hızlı bir şekilde uyarmaktadır. Bu sayede sürücüler, lastik basıncının doğru seviyede olup olmadığını sürekli olarak takip edebilmekte ve güvenli bir sürüş deneyimi yaşayabilmektedirler.

Lastik Basınç Uyarı Lambası Neden Yanar?

Lastik basınç uyarı sistemi, araçtaki herhangi bir lastiğin basıncının düşük olması durumunda uyarı vermektedir. Ancak bu sistemin çalışma prensibi araç modeline göre değişiklik göstermektedir. Günümüzde üretilen araçların çoğunda, lastik basıncı sistemi %25 oranında bir düşüşe dayalı olarak çalışmaktadır. Yani lastik basıncı %25 oranının altına düştüğünde, lastik basınç uyarı lambası yanmaktadır. Ancak lastik basıncı lambasının yanmasına neden olan başka durumlar da mevcuttur.

Yüksek sıcaklık farklılıkları da lastik basınç uyarı sisteminin devreye girmesine neden olabilmektedir. Özellikle kış aylarında, soğuk hava koşullarının ardından lastiklerin sıcak hava ile temas etmesi, uyarı lambasının yanmasına yol açabilmektedir. Bu durum normaldir çünkü yüksek sıcaklık farkları lastik basıncında değişikliklere neden olmaktadır. Bunların yanı sıra, lastik basıncı sensöründe oluşan arızalar, sensörün pilinin bitmesi veya düşük enerji seviyeleri, arızalı ABS veya ECU sistemleri, ortam sıcaklığında ani değişimler ve yedek lastikte düşük basınç gibi durumlar da lastik basınç uyarı sisteminin devreye girmesine sebep olmaktadır.

Tüm bu durumlar, lastik basınç göstergesinin yanmasına neden olabilmektedir. Eğer sorun sensörden kaynaklanıyorsa, sensör tamiri yapılmalı ve arıza giderilmelidir. Sensörün pil gücünün düzenli olarak kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu sayede, lastik basıncı uyarı sisteminin doğru çalışması ve sürüş güvenliğinin sağlanması mümkün olmaktadır.

TPMS Türleri ve Farkları

TPMS (Lastik Basınç Takip Sistemi), genellikle iki farklı türde gelmektedir. Bunlar Direkt TPMS ve Endirekt TPMS dir. Her iki sistem de lastik basıncını izleyerek sürücüyü uyarmakta fakat farklı çalışma prensiplerine sahip olmaktadır.

Direkt TPMS, aracın her bir lastiğine özel sensörler yerleştirilmesiyle çalışmaktadır. Bu sensörler, her lastiğin iç kısmında bulunmakta ve lastik basıncı ile sıcaklık gibi verileri doğrudan ölçmektedir. Sensörler bu verileri aracın içindeki bir kontrol ünitesine göndermekte ve eğer bir lastikte basınç düşüşü veya diğer bir sorun tespit edilirse, sürücüyü uyarmaktadır. Bu sistem doğru ve hassas ölçümler sağlamaktadır.

Endirekt TPMS ise, araç üzerinde bulunan diğer sensörlerden elde edilen verilerle çalışmaktadır. Bu sensörler, genellikle ABS (Anti Blokaj Sistemi) veya ESP (Elektronik Stabilite Kontrolü) gibi sistemlerin bir parçasıdır. Lastiklerin dönüş hızı ve diğer parametreler gözlemlenerek, lastik basıncı ile ilgili potansiyel sorunlar belirlenmektedir. Endirekt TPMS, doğrudan sensörlerin montajı veya pil değişimi gibi ek bakım gerektirmez.

Her iki sistemde de lastik basıncı uyarıları sürücüyü potansiyel tehlikelere karşı bilgilendirmekte ve güvenli bir sürüş deneyimi sağlamaktadır. Hangi TPMS sisteminin tercih edileceği, aracın teknik özelliklerine, kullanım gereksinimlerine bağlı olarak değişebilmektedir.

TPMS'in Avantajları ve Faydaları

TPMS (Lastik Basınç Takip Sistemi), araçların güvenliği ve performansı için önemli bir rol oynayan bir teknolojidir. Bu sistem, lastiklerin basınç seviyelerini sürekli olarak izleyerek sürücüyü potansiyel tehlikeler konusunda uyarmakta ve bir sürü avantaj ve fayda sağlamaktadır.

TPMS'in en önemli avantajlarından biri güvenli sürüş sağlamasıdır. Doğru lastik basıncı, lastiklerin daha iyi bir yol tutuşu ve daha kısa fren mesafesi sağlayarak kazaların önlenmesine yardımcı olmaktadır. TPMS, lastiklerdeki basınç düşüşlerini hızlı bir şekilde tespit ederek sürücüyü uyarmakta ve bu da sürücünün güvenliğini artırmaktadır. Bununla birlikte TPMS aynı zamanda lastik ömrünü de uzatmaktadır. Doğru lastik basıncı, lastiklerin düzgün şekilde aşınmasını sağlamakta ve böylece lastik ömrünü uzatmaktadır. Bu da sürücülerin lastik değiştirme maliyetlerini azaltmakta ve araçlarının performansını artırmaktadır.

TPMS ayrıca yakıt verimliliğini de artırmaktadır. Doğru lastik basıncı, lastiklerin yuvarlanma direncini azaltarak yakıt tüketimini düşürmektedir. TPMS lastik basıncının doğru seviyede olduğundan emin olarak sürücülere yakıt tasarrufu sağlamakta ve çevreye daha az zararlı emisyon salınımı yapmaktadır. Diğer bir avantaj ise kullanıcı dostu uyarı sistemidir. TPMS sürücüye kullanıcı dostu uyarılar sağlamakta ve genellikle aracın gösterge panelinde yer alan semboller veya uyarı lambaları aracılığıyla sürücüyü lastik basıncı konusunda bilgilendirmektedir. Bu da sürücülerin kolaylıkla önlem almasını sağlamaktadır.

TPMS'in Arıza Durumunda Yapılması Gerekenler

TPMS (Lastik Basınç Takip Sistemi), lastiklerin basınç seviyelerini izleyen ve sürücüyü olası sorunlar konusunda uyarı veren önemli bir sistemdir. Ancak TPMS sistemi arızalandığında doğru adımları takip etmek önemlidir. Öncelikle TPMS uyarı lambasının yanıp yanmadığını veya bir uyarı mesajı görünüp görünmediğini kontrol etmek önemlidir. Bu uyarılar aracın gösterge panelinde belirebilmektedir. Eğer bir uyarı alınıyorsa, sorunu belirlemek için hemen önlemler alınmalıdır. Ardından tüm lastikler görsel olarak kontrol edilmelidir. Herhangi bir lastikte görünür bir hasar veya düşük basınç belirtisi varsa, lastiği dikkatlice incelenmeli veya bir tamirat servisine başvuru yapılmalıdır.

TPMS uyarısı alındığında, lastik basıncı kontrol edilmelidir. Tüm lastiklerin doğru basınçta olduğundan emin olunmalıdır. Eğer bir lastikte düşük basınç tespit edilirse, lastik uygun bir şekilde şişirilmelidir. Eğer TPMS sisteminde bir arıza olduğu düşünülüyorsa, bir tamirat servisine veya yetkili bir bayiye başvuru yapılmalıdır. Profesyoneller, TPMS sisteminin neden arıza verdiğini belirleyebilmekte ve gerekli onarımları yapabilmektedirler.

Sistem arızası durumunda, TPMS sisteminin yeniden sıfırlanması gerekmektedir. Bu durumda kullanım kılavuzundaki talimatlar izlenerek TPMS sisteminin sıfırlanması gerekmektedir. Son olarak TPMS sisteminin düzenli bakımını yapmak oldukça önemli bir adımdır. Sensörlerin ve bileşenlerin çalışmasını etkileyebilecek kir veya hasar olup olmadığı düzenli olarak kontrol edilmelidir. Üstelik sensör pillerinin ömrü kontrol edilmeli ve gerektiğinde değiştirilmelidir. TPMS sisteminin arıza durumunda doğru müdahaleyi yapmak, lastiklerin doğru basınçta olmasını ve sürüş güvenliğinin korunmasını sağlamaktadır.

TPMS'in Bakımı ve Öneriler

TPMS'nin bakımı, sistemden en iyi şekilde faydalanmak için oldukça önemlidir. Sensörlerin periyodik olarak kontrol edilmesi ve temizlenmesi, TPMS'nin doğru şekilde çalışmasını sağlamaktadır. Sensörlerin kirlenmesi veya hasar görmesi, doğru ölçümlerin alınmasını engelleyebilmektedir. Bu sebeple sensörlerin düzenli olarak temizlenmesi ve görsel olarak incelenmesi önemlidir. Ayrıca lastik basınçlarının düzenli olarak kontrol edilmesi ve aracın üreticisinin belirttiği değerlere göre ayarlanması gerekmektedir. Düşük veya yüksek lastik basıncı, TPMS'nin yanlış uyarılar vermesine veya doğru çalışmamasına neden olabilmektedir. Lastik basıncının düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerekirse ayarlanması gerekmektedir.

TPMS sensörlerinin pilleri de belirli bir ömre sahiptir ve düzenli olarak değiştirilmelidir. Pillerin ömrü dolduğunda veya sensörlerde herhangi bir arıza olduğunda, yetkili bir servise başvurularak sensörlerin kontrol edilmesi ve gerektiğinde değiştirilmesi lazımdır. TPMS uyarılarının ihmal edilmemesi gerekmektedir. Eğer TPMS uyarı lambası yanarsa, sürücü bunu dikkate almalı ve lastik basıncını kontrol etmelidir. Herhangi bir sorun tespit edilirse, en kısa sürede giderilmelidir.